DE MEEST VOORKOMENDE SKIBLESSURES

December, de dagen worden kouder, het is vroeg donker, voor velen de start om af te tellen naar de zomer…, voor anderen het begin van het skiseizoen!

Het glijden op je skilatten of snowboard van een berg diep in de Alpen, het is een gevoel dat jaarlijks duizenden Vlamingen op skireis stuurt. Jaarlijks zijn er echter ook velen die terugkomen met blessures. Gaande van een pijnlijke schouder of polsen, tot gescheurde kruisbanden of gebroken heupen. In het algemeen kunnen we stellen dat pols-, schouder- en enkelblessures het meest voor bij snowboarders. Skiërs daarentegen hebben meestal blessures aan de knieën. Je maakt het meeste kans op skiblessures indien je vermoeid bent of minder gefocust bent op de piste. Je hebt minder controle over je bewegingen, en je kan al sneller vallen met alle gevolgen vandien. Ook de kwaliteit van de sneeuw, het weer, en je eigen inschattingsvermogen op de piste bepalen je kans op het krijgen van een skiblessure. Zo kan een skireis al snel eindigen tot het maken van een afspraak bij een arts of kinesitherapeut ter behandeling van jouw blessure. Hieronder zal ik je eerst wat uitleg geven omtrent enkele vaak voorkomende blessures bij het skiën of snowboarden, waarna ik zal aangeven wat je ervoor kan doen. Want onder het motto, beter voorkomen dan genezen, kan je beter tijdig je voorbereidingen nemen om minder kans te hebben op blessures.

1. Het scheuren van je kruisband(en)

Deze blessure is het vaakst voorkomend bij het skiën. Volgens verschillende bronnen is het met ongeveer 17% de meest voorkomende skiblessure. Bij het snowboarden komt dit duidelijk eens stuk minder voor. De reden hiervoor is niet ver te zoeken, bij het skiën kunnen je beide ski’s afzonderlijk van elkaar bewegen, bij het snowboarden staat je voeten samen vast op een bord. Dit toont dan ook meteen de oorzaak aan van deze skiblessure.

Indien je bij het skiën je knie verdraaid, of een bult op de piste verkeerd inschat waarbij je door je knie zakt, heb je kans op het scheuren van een kruisband, zijnde je voorste of je achterste. In de veruit meeste gevallen betreft het je voorste kruisband. Dit is een zeer steker ligament die binnenin je knie zit ter versteviging van dit gewricht. Indien je dit scheurt, wordt in de meeste gevallen gekozen voor een operatie waarna een revalidatie noodzakelijk is. Sportkinesitherapie is in dit geval aangewezen om zo je spieren opnieuw op te trainen waardoor je, afhankelijk van de sport, na ongeveer 6 maanden opnieuw pijnvrij kan sporten.

Om dit te voorkomen is preventieve training sterk aan te raden. Je spieren zodanig opbouwen om zo de stabiliteit van je knieën te verhogen, zal een sterke invloed hebben op het vermijden van deze skiblessure.

2. Een verstuikte duim, of de befaamde “skiduim”

Een skiduim komt, zoals de naam zelf aangeeft, voornamelijk voor bij skiërs. Dit gebeurt dan ook bijvoorbeeld indien je valt met een skistok in je hand. Je duim maakt een zodanig geforceerde beweging dat een ligament aan de binnenkant van je duim verrekt of scheurt. Een behandeling, conservatief of chirurgisch, is zeker aangewezen. Hierdoor zorg je ervoor dat je duim opnieuw stabiel en sterk is en dat artrose op latere leeftijd minder kans heeft. Kinesitherapie kan hier zeker een rol in spelen voor een snel en optimaal herstel.

3. Polsblessure

Deze skiblessure is eigenlijk een die voornamelijk voorkomt bij snowboarders. Ongeveer 1 op 4 van alle blessures bij snowboarders is er een ter hoogte van de pols. Dit kan gaan van een verstuiking tot een barstje of echte breuk. De oorzaak van deze blessure is voornamelijk door erop te vallen. Ook hier is, afhankelijk van de ernst van de blessure, een operatie soms onvermijdelijk. Kinesitherapie kan hierbij helpen om een ideaal herstel te bekomen. Zo vermijd je eveneens artrose op latere leeftijd en zorgt het ervoor dat je snel pijnvrij kan bewegen.

4. Hoofdletsels

Een botsing of val is snel gebeurd op een skipiste. Het stoten van je hoofd tegen iemand anders, of vallen op je hoofd is dan ook niet zeldzaam. Gelukkig zie je meer en meer mensen die een helm dragen ter preventie van hoofdletsels. In sommige gebieden in Oostenrijk is het reeds verplicht voor kinderen om een helm te dragen, wat hopelijk iedereen bewust maakt hiervan.

 

Tot zover het minder goede nieuws. Maar geen paniek, er is ook goed nieuws, elke blessure is te vermijden!

Kinesitherapie kan je helpen om snel te herstellen. Training op voorhand kan je helpen om dit te voorkomen. In de training zul je spieren van je bovenbenen en heupen versterken waardoor bijvoorbeeld je knieën stabieler zijn. Ook zul je minder last hebben van spiervermoeidheid. Zo heb je minder kans om je knieën te verdraaien, waardoor je geen ligamenten in je knie zult verrekken of scheuren.

 

Ben je geïnteresseerd voor dergelijke training? Aarzel niet om ons te contacteren!

 

Goeie reis!