HOE EEN PEESONTSTEKING BEHANDELEN OF VOORKOMEN?

Pezen komen overal voor in het lichaam. Ze vormen de verbinding tussen spieren en botten. Pijn in een pees die geleidelijk aan ontstaat zonder dat er sprake is van een trauma, is meestal het gevolg van overbelasting. Eerst en vooral, peesontstekingen zijn vaak voorkomende problemen die iedereen kan hebben. Je hoeft helemaal geen topsporter te zijn om een peesontsteking te krijgen. Eén van de meest voorkomende peesontstekingen zijn ontstekingen van de achillespees (ter hoogte van de hiel), we nemen deze pees dan ook als voorbeeld voor de verdere uitleg hiervan.

Oorzaken van peesblessures

Oorzaken van pijn in deze pees zijn zeer uiteenlopend. Je hebt enerzijds intrinsieke factoren zoals; geslacht, leeftijd, chronische inname van cortisone, te korte of te zwakke spieren, etc… Deze intrinsieke factoren bepalen de kwetsbaarheid van de sporter of atleet. Hoe kwetsbaarder deze pees is, hoe meer kans je hebt om hier klachten in te krijgen. Deze persoon wordt dan blootgesteld aan de belasting die op deze pees inwerkt.
Deze belasting wordt bepaald door de zogenaamde extrensieke factoren. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan een verhoogde belasting op de pees door plots een lange afstand te lopen, slechte loopschoenen waarbij er een slechte demping is, slechte ondergrond om op te lopen of een verkeerde looptechniek waarbij de belasting eveneens te hoog is op de pees, etc. Ook een slechte opbouw van je loopprogramma is een belangrijke oorzaak waarbij je last kan krijgen van je achillespees. En het is evident dat dit absoluut te vermijden is.

Wat ook belangrijk is bij een peesontsteking is dat we ons afvragen waarom dat de pees ontstoken is. Meestal is dit ontstaan omdat de pees overbelast geraakt doordat hij teveel moet werken bij een bepaalde beweging. Een bepaalde spier kan bijvoorbeeld te zwak zijn waardoor een andere pees te veel moet werken waardoor hij in overbelasting gaat. Wat wij bij Track dan gaan doen is kijken tijdens het onderzoek welke spieren er zwak zijn, dan gaan we die gaan verstevigen met doeltreffende oefeningen, hierdoor gaat de pees die overbelast is minder moeten werken en zullen de klachten ook gaan verminderen! Op deze manier pakken we de oorzaak aan, waardoor je snel opnieuw pijnvrij kan sporten. Je merkt dat de kinesitherapie bij Track er een is van actieve oefentherapie. Bij dergelijke blessures is dit het meest aangewezen.

In die zin kan je dus heel wat oefeningen doen zowel ter genezing als ter preventie van een peesontsteking en uiteraard helpen we jou bij Track hiermee heel graag verder.

Indien je last krijgt is het belangrijk dat je niet gewoon verder gaat, “omdat dit toch wel zal verbeteren”. Te veel zie ik patiënten in de praktijk die dachten dat dit het geval ging zijn. Ze rusten enkele dagen, starten opnieuw, krijgen opnieuw last, lopen toch voort “omdat ik toch absoluut dwars door Brugge wil lopen binnen enkele maanden dus ik absoluut moet doorlopen…”

Een belangrijke tip dat ik je hierbij kang geven: hoe vroeger je je hiervoor laat onderzoeken en laat behandelen door een sportkinesitherapeut, hoe sneller je ervan af kunt geraken. Er vlug bij zijn is hier dus de boodschap! Voor meer informatie omtrent kinesitherapie in Track kan je altijd hier verder lezen.

Weet dat peesontstekingen lang kunnen duren. Afhankelijk van de ernst van de blessure kan dit gaan van 2 weken tot 3 maanden bijvoorbeeld.

Hoe voelt een peesontsteking aan?

De symptomen die het meest op de voorgrond treden zijn pijn, soms ook een mogelijke zwelling of stijfheid, en niet meer pijnvrij kunnen wandelen en lopen. De klachten beginnen vaak heel onschuldig en uiten zich dan telkens na een intensieve inspanning. Je voelt lichte pijn die dan opnieuw vermindert als je beweegt. Als je ‘s ochtends opstaat voelen de eerste passen pijnlijk aan die daarna verbeteren. Na termijn kunnen de klachten erger worden, je begint de klachten ook tijdens de inspanning te voelen. Als je in deze fase bent beland wordt je door de peesontsteking zowat gedwongen om te rusten en moet je gaan kiezen voor een doeltreffende behandeling! Kinesitherapie is in dit geval sterk aangewezen.

 

Welke oefeningen kunnen helpen?

Uit onderzoek van Hong-Yun Li  is gebleken dat oefeningen aangewezen zij bij het herstel van achillespeesblessures. Bij peesontstekingen moet je eerst gaan naar isometrische oefeningen om dan geleidelijk aan over te gaan naar dynamische oefeningen. Een voorbeeld van een isometrische oefeningen bij een ontsteking van de achillespees is dat je op je tenen gaat staan gedurende 20 seconden zonder te bewegen, bij een dynamische oefening ga je tevens op je tenen staan, maar ga je telkens op en neer bewegen. Tijdens de kinesitherapie zal je de pees geleidelijk aan meer gaan belasten, zodat deze optimaal kan herstellen en je uiteindelijk weer pijnvrij bent. Ontdek hier meer over kinesitherapie in Track. Je zal lezen dat er voornamelijk op een actieve manier gewerkt wordt.