SITTING IS THE NEW SMOKING

We gaan met de auto naar het werk, we zitten dan 8u aan een bureau, ‘s avonds zitten we aan tafel om uiteindelijk in de zetel te ploffen om naar televisie te kijken. Zitten. We doen het vaak meer dan we denken.

Dat we moeten bewegen, beseft iedereen. Dat we het dan ook voldoende doen, is iets anders. Maar wat is nu zo slecht aan lang zitten? Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de effecten van lang zitten op het lichaam. Er zijn zo vele gezondheidsproblemen gelinkt aan te veel te zitten.

Zo vertraagt volgens professor Romain Meeusen je metabolisme door te zitten, valt je energieverbranding stil omdat je spieren veel minder actief zijn, en gaat je bloed trager stromen. Al deze factoren zorgen ervoor dat je meer kans hebt op diabetes en hart- en vaataandoeningen. Zo is gebleken dat personen met een zittend beroep 6 tot 7 procent meer kans hebben hierop. “En dit risico verhoogt tot dubbel zoveel in vergelijking met iemand die heel veel beweegt”, verklaren onderzoekers van de Universiteit van Chester in The British Journal of Sports Medicine. Verder zorgt meer bewegen ervoor dat je stresslevel lager ligt, dat je slanker bent, en dat je cortisolgehalte later ligt.

Panikeer je nu? Dit is niet de bedoeling. Het goede nieuws hierbij is: je kan er iets aan doen! Zit je nu al meer dan een uur aan je computer? Sta gerust recht en doe 20 squats. Je bloed zal opnieuw goed doorstromen, je hartslag gaat omhoog, en je bent weer meer alert.

De onderzoekers stellen zelf voor om per dag minstens 2u te bewegen. Dit gaat van wandelen tot sporten. Enkele jaren geleden werd iedereen aangeraden om 10.000 stappen op een dag te zetten. Tegenwoordig kan je via allerlei gadgets controleren hoeveel je er doet. Check gerust je smartphone of Fitbit en zie maar eens hoeveel jij er doet!

 

Op het werk kan je hiervoor eenvoudige trucjes toepassen dat je zeker voldoende beweegt. Zorg ervoor dat je verplicht bent om te bewegen om je werk te kunnen uitvoeren. Enkele tips hiervoor:

  • Staat de printermachine op je bureau, verplaats deze tien meter verder.
  • Plaats geen fles water op je bureau. Wil je een glaasje drinken, zorg dan dat je moet wandelen om er te hebben.
  • Is het mooi weer buiten? Ga dan in je pauze naar buiten om een kleine wandeling te maken.
  • Werk je op de derde verdieping? Ideaal om de volgende keer de trap te nemen in plaats van te wachten op de lift.
  • Zit je al anderhalf uur stil achter je bureau, sta recht, doe enkele squats of loop wat ter plaatse om je bloeddoorstroming te stimuleren. Dit lijkt misschien raar om te doen, maar doe het samen met je collega’s en de fun krijg je er gratis bij.

Tegenwoordig worden in bedrijven bureaus geplaatst waaraan je kan rechtstaan. Dit is echter nog te weinig verspreid in België. In sommige landen van Scandinavië heeft 90% van de werknemers volgens de Britse Furniture Industry Research Association toegang tot een dergelijk bureau.

Een stap verder, en wat ook reeds bestaat, is een bureau gecombineerd met een loopband. Zo blijf je letterlijk in beweging terwijl je aan je laptop werkt of een verslag leest. We begrijpen dat dit niet altijd mogelijk is, maar zeg niet dat er geen opties bestaan om je lifestyle aan te passen.

Je merkt het, we moeten met z’n allen meer gaan bewegen. Je wordt in het algemeen gezonder van, je zult minder rugpijn krijgen bijvoorbeeld, je zult meer energie verbruiken waardoor je slanker zult blijven en zo kan ik nog wel blijven doorgaan met het geven van voordelen. Nadelen zullen de critici van jullie ook wel vinden, maar geef toe, we beseffen het allemaal.

Nu je dit artikel gelezen hebt, haal gerust een glaasje water of een stuk fruit in de keuken. Doe je onderweg enkele lunges of rek je jezelf eens goed uit? Des te beter!